zaterdag 11 juli 2009

Goed op de fiets zitten

Een paar jaar geleden nam ik deel aan een door mijn werkgever georganiseerde fietsclinic van Henk Lubberding. Behalve een aantal nuttige fietstips (druk houden!) was hij vooral bezig om ons goed op de fiets te zetten. Het belang daarvan wordt onderschat, maar een goede zitpositie levert veel comfort op (minder blessures) en een betere performance (meer vermogen). Dat was ook de boodschap tijdens een leerzaam avondje bij RETO over het BG-fit (Body Geometry) concept van Specialized.

Afgelopen woensdag heb ik me door Mandy Beumer van Physique in Arnhem goed op de fiets laten zetten. Na een aantal metingen is met name aan de zadelpositie en de positie van de schoenplaatjes een aantal kleine aanpassingen gedaan. Ook heb ik de schoenzooltjes van Specialized aangeschaft (met 'shims'), waardoor de linkerknie minder de neiging heeft om naar binnen te komen bij het fietsen.

Vanavond, na een dagje luieren (ook wel eens lekker), twee uur op de fiets gezeten en het moet gezegd: de nieuwe positie voelt goed aan. Vooral de veranderde positie van het zadel is goed merkbaar. Zit iets hoger en beter achterop het zadel. Volgend weekend maar eens testen tijdens een lange duurtocht. So far, so good.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten