vrijdag 21 augustus 2009

Grinzing

Na zes dagen stad hebben we afgelopen donderdag de rust van een Weense buitenwijk opgezocht. Vanaf eindstation Heiligenstadt (U4)hebben we de wandeling naar Grinzing uit de Capitool reisgids gedaan. Grinzing is een wijnbouwersdorp en staat bekend om zijn Heurigen, zeg maar wijnlokaaltjes. Op de hellingen van de Kahlenberg en Leopoldsberg staan veel wijnstokken en hogerop vind je ook bossen, uitlopers van het Wienerwald. Over af en toe steile hellingen zijn we naar de top van de Kahlenberg gelopen.


In de verte de top van de Kahlenberg


Hans op een steil gedeelte, bijna boven


Het dorpje Grinzing

Weer terug in het dorp zijn we met de tram teruggereisd naar de binnenstad en hebben bij Vapiano een heerlijke salade en pasta gegeten. Vapiano kent het concept van een wokrestaurant, maar dan met pasta's en pizza's. Hier ook een goede cappuccino gedronken.

Om 17:00 uur mochten we weer aan de bak. Hans speelde tegen een jonge dame, die het presteerde om een half uur te laat te komen, haar 1e zet te doen om vervolgens weer weg te benen. Op zet twaalf al begaat ze een kapitale blunder, zodat Hans met een schaakje de zwarte dame kan ophalen. Hans komt dus op 50% en schuift weer een rijtje op.

Zelf speel ik met wit tegen Mark Gruenewald, een sympathieke Duitser met een elo van 2105. De Siciliaanse Alapin gaat over in een gesloten Spanjaard waarin zowel wit als zwart voorzichtig laveren. Gevoelsmatig ligt het initiatief en de betere stelling bij mijn tegenstander, maar in de analyse met Rybka (in de speelzaal zijn helaas maar erg weinig analyseborden) blijkt dat het nog steeds gelijk staat. Een mindere zet van mijn kant stelt zwart voor een lastige keuze: hij kan een stuk winnen, maar helemaal duidelijk is het niet. Hij pakt het stuk niet. Toch was het zijn beste kans, ondanks dat ik weliswaar een kwaliteit terugwin met enige positionele compensatie. In het vervolg onstaat een spannende strijd waarin ik steeds de goede zetten vind om de stelling in evenwicht te houden. Op zet 39 biedt mijn tegenstander dan ook remise aan, die ik 'gerne acceptiere'. Dacht dat zwart nog steeds beter stond, maar Rybka liet me gisterenavond zien dat ik mijn eigen stelling te pessimistisch had ingeschat. Met deze remise sta ik nog steeds op 50% (3 uit 6), waarmee ik gezien de tegenstand tevreden mag zijn.

Na afloop nog even een heerlijk biertje gedronken in het Rathauspark. Helaas geen boeiende muziekfilm deze keer, dus op tijd terug naar het hotel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten