maandag 17 augustus 2009

KHM, Pirc en The Cure

Vandaag een bezoek gebracht aan het Kunsthistorische Museum. In de tuin voor het museum stond een levensecht standbeeld van Mozart. Lijkt me geen gemakkelijke bijbaan met dit weer, het is hier 30 graden! Mijn financiele bijdrage werd beloond met een handdruk.



Het KHM is een prachtig museum met veel werken van de Hollandse en Vlaamse meesters. Ook is er veel aandacht voor Italiaanse kunstenaars en zijn er een paar zalen met Egyptische en Grieks/Romeinse overblijfselen. Na een kort bezoek aan de muntenverzameling stonden we 2,5 uur later weer buiten en hebben heerlijk geluncht bij Coffee Day. Een stuk goedkoper dan de Starbucks die we gisteren aandeden en zeker zo lekker.

Om drie uur startte de 2e ronde van het Vienna Open en zowel Hans als ik hadden wit vandaag. En in beide partijen kwam er een Pirc opening op het bord. Hans zette de partij rustig op, bij mij onstond een scherpe stelling met tegengestelde rokades.

Al in de opening moest Hans zijn zwartveldigere loper ruilen tegen een paard, maar toen zijn tegenstander zijn pionnenstructuur verzwakte had Hans een mooi aanvalsdoel. Hij won een pion ook en de winst leek een kwestie van tijd. Na een matige zet van Hans kreeg zijn tegenstander nog een kans op voordeel, maar hij verzuimde die te pakken en Hans kon afwikkelen naar een gewonnen eindspel. Helaas voor Hans raakte hij zijn paard aan, om vervolgens te constateren dat het verloren zou gaan als gevolg van een schaakje. Hij speelde nog een paar zetten door, maar moest gedesillusioneerd opgeven. Een zekere winst in 1 zet vergooid. Schaken blijft een wreed spel.

Mijn partij verliep een stuk spannender. Door de tegengestelde rokades was het wit die met h4 en g4 probeerde de zwarte koningsstelling onder vuur te nemen, zwart speelde op de damevleugel. Met een verrassende pionopstoot in het centrum wist mijn tegenstander weliswaar een pion te veroveren, maar de witte aanval zag er gevaarlijk uit en gaf wit voldoende compensatie voor de pion. In het complexe middenspel zette zwart niet goed voort en kreeg ik de gelegenheid om de g- en h-lijn half te openen, waarna mijn aanval doorsloeg. De zwarte dame werd ge-h-lijnd en dat zou me een dame tegen toren en paard, met behoud van aanval, opleveren. Zwart ruilde verkeerd en gaf na zijn 27e zet op zonder Dh7 mat af te wachten. Een goede partij en eindelijk weer eens een vol punt gescoord!

's Avonds hebben we heerlijk gegeten bij Gasthaus Witwe Bolte aan de Spittelberggasse, een leuk wijkje met smalle straatjes en veel leuke cafe's en restaurantjes. Vervolgens terug naar het park om een concert van The Cure in het Bercy in Parijs te zien op een groot doek tijdens het Filmfestival.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten