zaterdag 15 augustus 2009

Valse start en een gemiste kans

Vandaag is het Vienna Open Chess tournament van start gegaan, met 644 deelnemers uit zo'n 35 verschillende landen en verdeeld over drie groepen. Hans Thuijls speelt mee in de B-groep, ik in de A-groep. We spelen in de prachtige feestzaal van het Wiener Rathaus, met goed materiaal. Enige nadeel is de hoge prijs van de consumpties, maar die nemen was als echte Hollanders wel zelf mee.

.

In de eerste ronde miste Hans een goede kans, overigens nadat zijn tegenstander directe winst miste, en kende ik een valse start. In de opening haalde ik twee varianten door elkaar en zag ik mijn gambietpion nooit meer terug. Van enig tegenspel was ook geen sprake en nadat er nog een pion van het bord verdween hield ik het voor gezien.

Hans kwam goed uit de opening, maar kreeg na een onnauwkeurigheid een aanval op zijn koning te verwerken. Op het moment dat zijn tegenstander kon toeslaan, maar dat verzuimde, kreeg Hans de kans om de partij naar zich toe te trekken door de f-lijn te openen met matdreigingen tegen de witte koning. Helaas was Hans tezeer met zijn verdediging bezig en miste deze kans, waarna zijn tegenstander een tweede kans wel benutte.


Hans speelt 26. ... Lc8 en geeft na 27. Dh6 op, vanwege ondekbaar mat.

Na afloop nog lekker gegeten bij Mexican Cantina Salud!, waar het bier heerlijk smaakte, ondanks het verlies.

Voor het Rathaus vindt een openlucht filmfestival plaats, waar we morgenavond hopen een live DVD van The Cure te zien (live in Bercy, Parijs, 2008).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten