vrijdag 21 augustus 2009

Un Jour Sans

Vandaag een rustig dagje. Blog bijgewerkt, koffie met Apfelstrudel bij Restaurant Bierhof en de ansichtkaarten geschreven en gepost. 's Middags hapje gegeten met Hans en vol goede moed naar het Rathaus voor de 7e ronde.

Of het de warmte was, of de vermoeidheid van de afgelopen week, ik weet het niet, maar had vanavond moeite om te concentreren. Speelde met zwart tegen Martin Steinert (2122) en de opening, de Meranervariant van het Slavisch, verliep nog naar behoren. In het middenspel verzuimde ik om met c5 mijn loper op b7 te bevrijden en een mindere zet kostte me de pion op c6. Toen ik even later zomaar een tweede pion in de aanbieding deed, hield ik het voor gezien. Slechte partij en naar twee uurtjes klaar.

Hans was beduidend langer bezig vandaag. In een Engelse opening (Hans met zwart) ging het lang gelijk op. In het middenspel was het eerst zijn tegenstander die kans op voordeel miste, even later was het Hans die een kans op (groter) voordeel liet liggen. Toen zijn tegenstander zijn eigen koningsstelling onveilig maakte door met zijn g- en h-pion naar voren te stomen, liet Hans zijn kansen niet onbenut. Hij veroverde twee pionnen en had een sterke troef (vrijpion) op d4. Met de laatste zet voor de tijdcontrole leverde Hans onnodig een kwaliteit in, maar zijn voordeel was nog steeds evident. Wit dacht met een torenoffer de zwarte koningsstelling te slopen, maar Hans maakte met een paar schaakjes een einde aan de witte illusie. De witspeler was er even beduuds van (Scheisse), maar moest erkennen dat Hans een goede pot gespeeld had. En weer een van bijna 5 uur.


Hans denkt na over Ld4+!

Aan de topborden maakte ik het slot van de partij tussen Tiviakov en Florian Gatterer mee. Tiviakov stond huizenhoog gewonnen en dacht dat zijn tegenstander opgaf toen deze heel langzaam zijn hand uitstak. Die hand pakte niet de uitgestoken hand van Tivi, maar de zwarte dame. Ook daarna speelde zwart veel te lang door (Tivi had inmiddels een dame meer) en Tiviakov ondertekende snel de papieren na zwarts opgave en beende zich een weg uit de speelzaal. Terecht verontwaardigd, als je het mij vraagt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten