woensdag 19 augustus 2009

Rethink your repertoire

De dag van de 4e speelronde werd voor mij een dagje shoppen. Eerst naar de Nashmarkt, waar zo'n 500 meter aan kraampjes met levensmiddelen uit alle keukens is te vinden, inclusief kleine eettentjes, en daarna naar de Maria Hilferstrasse, een van de grote winkelstraten in Wenen.

's Middags in de Wirtshaus Biergarten een heerlijke Wiener Zwiebelrostbraten gegeten en vandaar uit naar de speelzaal. De 4e ronde werd geen succes. Speelde met wit tegen Rainer Niermann (2116) en in een Franse Winawer ging ik in het middenspel in de fout. De zwarte druk over de c-lijn kostte me veel hoofdbrekens en even dacht ik dat zwart een stuk gaf voor slechts een paar pionnen, maar Rainer had verder gekeken. Hij won er drie voor het stuk en wist mijn dame te vangen! Kansloze partij vandaag. Geloof dat ik inmiddels wel een erg slechte score heb met deze variant, dus moet gauw weer de studeerkamer in om aan mijn repertoire op onderdelen te herzien.


De fraaie speelzaal

Hans werd eveneens met een Franse opening geconfronteerd, maar zette die zoals gewoonlijk rustig op. In het middenspel offerde hij kansrijk een pion, maar zwart wist aan de lastige penningen te ontkomen, al moest hij daarvoor een pion terugofferen. In het vervolg miste Hans een kans op winst en werd er afgewikkeld naar een lopereindspel. Dat leek me remise, maar Hans zette zijn h-pion op de kleur van de zwarte loper en nadat die verloren ging en de lopers geruild werden was het pionneneindspel verloren voor Hans.



Vreselijk balen als je daarvoor 5 uur achter het bord zit. Zonder de traditionele afsluiter gingen we ditmaal terug naar ons hotel.

1 opmerking:

  1. Wellicht is het beter de traditionele afsluiting,voor aanvang van de partij te nuttigen!
    groet, Joe

    BeantwoordenVerwijderen