zondag 30 augustus 2009

Schaakseizoen traditioneel geopend

Veel verenigingen, zo ook mijn nieuwe club ASV Arnhem, opent het schaakseizoen traditioneel met een simultaan tegen de clubkampioen. De opkomst afgelopen donderdag was erg matig, 22 deelnemers slechts. Tevoren was bepaald dat niet alleen de regerend clubkampioen, Guust Homs, maar ook de runner up en bekerkampioen Wouter van Rijn de simultaan zouden verzorgen. Guust speelde tegen 9 negenstanders, Wouter tegen 13.

Ik mocht het opnemen tegen Guust en kwam redelijk uit de opening. In het middenspel stoomde Guust met zijn h-pion op om mijn paard van g6 te verjagen, maar hij had gemist dat zwart dan op d3 (en evt. e1) kan slaan met pionwinst.



In deze stelling speelde Guust 20. h5, hetgeen na 20. ... Pxd3 21. Dxd3 (21. hxg6 Pxe1 of 21. Txe8 Txe8 22. hxg6 Dxg6) 21. ... Pf4 een pion kost.

Even later miste ik nog een klein kansje op wat groter voordeel dan in de partij.



In deze stelling speelde ik 29. ... De5, omdat ik geen duidelijk voordeel zag in 29. ... Dh2+. Rybka liet me zien dat Dh2+ toch te preferen is boven het gespeelde De5. Na 29. ... Dh2+ 30. Kf1 Pf6 dreigt zwart Dh1+ en Lg4 met dodelijke penning. Wit moet voortzetten met 31. Ke1, waarna volgt: 31. ... Dg1+ 32. Pf1 Pe4 33. Pe2 Dxf1+ 34. Kxf1 Pd2+ 35. Kg1 Pxf3+ 36. gxf3 en zwart staat een erg gezonde pion voor.

De partij verliep als volgt: 29. ... De5 30. Pf1 De1 31. De2 Dxe2 en remise gegeven. Zwart blijft een pion voor na 32. Pxe2 Lb5 33. Pf4 Lxf1 34. Kxf1, maar omdat Guust steeds sneller aan mijn bord verscheen had ik geen zin om deze stelling 'uit te vluggeren'.

Heb niet alle uitslagen mee gekregen, maar volgens mij scoorde Guust 4 overwinningen, 4 remises en 1 nederlaag. Ondanks slechts 9 negenstanders een zware avond voor Guust. Wouter deed het aanmerkelijk beter en scoorde 10,5 uit 13 (+9=3-1)

Volgende week start de interne competitie.

3 opmerkingen:

  1. Ga je niet voor ESV spelen? In elk geval succes bij ASV.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben wel even in de verleiding geweest, maar ESV is een afgesloten hoofdstuk. Ga in ieder geval ook weer op zaterdag spelen bij ASV (team 3 (KNSB) of 4 (OSBO Promotieklasse).

    Schaak jij nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga weer lid worden bij ESV, maar zal naar alle waarschijnlijkheid niet freguent aanwezig zijn.

    Wil deze winter veel trainen voor CX. In het weekend crossen en doordeweeks in de fitnesshal rondhangen. Dus schaken gaat tussen de bedrijven door.

    Je gaat ESV wel treffen mocht je in het 4de van ASV gaan spelen. Leuk!

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen