zondag 23 augustus 2009

Stephansdom, Hofburg en een lopereindspel

Op de een na laatste dag in Wenen hebben we een bezoek gebracht aan de Stephansdom - het symbool van Wenen - en de Hofburg, de residentie van de keizerlijke familie. Vooral de Kaiserappartementen en het Sisi-museum waren de moeite waard, mede door de zeer informatieve teksten op de Tonbandfuhrer. Na bij het luxe Cafe Restaurant Landtmann een koffie met Apfelstrudel te hebben genuttigd, begon om 15:00 uur de voorlaatste ronde.

In die ronde speelde ik met wit tegen Andreas Korn (2030). In de Spaanse opening verraste hij me met Pd7 en Lf6, een opzet die ik niet eerder tegen me kreeg. Stak veel tijd in de opening, maar haalde geen voordeel. Het ging lange tijd gelijk op, totdat ik in het verre middenspel een onnauwkeurigheid beging. Mijn tegenstander kon afwikkelen naar een dubbellopereindspel met een pion meer. In een poging een loper te geven tegen zijn laatste pionnen, had ik buiten een vervelende penning gerekend waardoor zijn, op promoveren staande c-pion niet meer te houden was. Na een lange middag stond ik weer met lege handen en dreigt het toernooi, na een goede start, met een anticlimax te eindigen.

Hans werd geconfronteerd met een Caro Kann en zette de partij rustig op. In het middenspel kreeg hij problemen met een op e5 terechtgekomen pion, die even later ook verloren ging. Toen zwart wat al te voortvorend zijn pionnen in beweging zette moest hij er weer een inleveren en bouwde Hans een eeuwig schaak mechanisme in de stelling. Even later was de vrede getekend.

Gegeten werd er bij een plaatselijke Chinees, Restaurant Shanghai. Gelukkig is het iets minder warm geworden in Wenen, zodat het 's nachts hopelijk beter slapen is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten