dinsdag 18 augustus 2009

Slavisch brengt halfje, Hans pakt vol punt

Omdat het 's nachts nauwelijks afkoelt en het lastig slapen is, werd de maandag voornamelijk gebruikt om bij te slapen langs de oevers van de Donau op het Donau Insel. Op dit kunstmatige eiland wordt een poging gedaan om een strandsfeer te creeren met allerhande eettentjes en loungeplekken langs de oevers. Hans had geen extra slaap nodig en heeft een wandeling gemaakt in de wijk Hietzing.

Aan het eind van de middag even snel wat gegeten, omdat de ronden doordeweeks om 17:00 uur beginnen. In ronde 3 speelde ik met zwart tegen Martin Jethan (2126). Na de kansloze nederlaag in ronde 1 had ik besloten om me deze keer van het Slavisch te bedienen, een opening die ik voor het laatst in 1995 speelde in de interne competitie van ESV. En met succes, want na de opening stond ik wellicht een heel ietsje minder, maar wit verbruikte veel tijd op zoek naar voordeel. Na een paar ruilen ontstond een eindspel met lopers van gelijke kleur met voor wit 3 tegen 2 pionnen op de damevleugel.



Hoewel ik denk dat het eindspel ietsjes beter voor wit is, zag mijn tegenstander er geen brood in en bood remise aan. In de analyse bleek dat zwart het ook redelijk eenvoudig remise houdt, al moet ik het eindspel nog met de computer analyseren.

Hans had vandaag ook zwart en kreeg in een versnelde Draak met lange rokade van wit een aanval op de koningsvleugel te verduren. Zijn tegenstander speelde het echter zeer onzorgvuldig en gaf Hans de kans om eerst een aantal lichte stukken te ruilen en daarna ook de dames, waarna een dubbeltoreneindspel ontstond. Omdat Hans in het middenspel op b2 een pionnetje had meegepakt, stond hij een gezonde pion voor. Toen hij even later een tweede pion wist buit te maken, was het punt binnen, al speelde zijn tegenstander nog veel te lang door.

Na de ronde nog even bij de grote jongens gekeken om vervolgens het terras van een Biergarten op te zoeken, om de dag traditioneel af te sluiten.



Edit: zie nu met de computer dat ik in het middenspel de winst heb laten liggen! Eigenlijk een eenvoudige combinatie, maar was te gefixeerd op de witte aanval.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten